سبد خرید
0
No products in the cart.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

علت باد كردن باتري گوشي و ترفندهای جلوگیری از آن

زمان مطالعه15 دقیقه

باد کردن باتری موبایل
تاریخ انتشار : 17 اسفند 1400تعداد بازدید : 416نویسنده : دسته بندی : مجله دنیای باتری
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

علت باد كردن باتري گوشي و ترفندهای جلوگیری از آن

فهرست مطالب

باد کردن باتری موبایل

این امکان وجود دارد که باتری گوشی شما به شکل غیرعادی متورم و تغییر شکل داده باشد! اما علت متورم شدن باتری چیست؟ آیا خالی کردن باد باتری تلفن همراه بی خطر است؟ اگر باتری گوشی ما متورم شده است چه کنیم و چگونه از ورم یا متورم شدن آن جلوگیری کنیم؟ در ادامه دلایل انبساط و باد کردن باتری تلفن همراه و همچنین نحوه رفع مشکل را بررسی خواهیم کرد.

نگاهی به باتری های لیتیوم یونی

باتری در تمام تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود که ممکن است بدون نیاز به اتصال مستقیم به انرژی جابجا و کار کنند. لپ تاپ ها، تلفن ها، تبلت ها، دستبندهای هوشمند، ساعت های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی همگی از باتری های قابل شارژ استفاده می‌کنند. باتری‌های لیتیوم یونی بهترین باتری‌های قابل شارژ هستند که اکنون در تمام این لوازم الکترونیکی استفاده می‌شوند. باتری های لیتیوم یونی باتری های قابل شارژی هستند که با انتقال یون های لیتیوم از الکترود منفی به الکترود مثبت، شارژ را تخلیه می‌کنند و سپس با حرکت یون‌های لیتیوم از الکترود مثبت به الکترود منفی، شارژ را معکوس می‌کنند.

به طور خلاصه، باتری های لیتیوم یونی بهترین باتری های قابل شارژ موجود امروزی هستند. این نشان می دهد که هیچ فناوری بهتری برای استفاده در تلفن های همراه از این نوع باتری ها وجود ندارد. با این حال، این بدان معنا نیست که باتری های لیتیوم یونی بدون نقص هستند و هرگز خراب نمی شوند! متأسفانه، تصور مردم در مورد باتری‌های لیتیوم یونی در تلفن‌های همراه مدت‌هاست که ریشه دوانده است.

باتری‌های لیتیوم یونی ممکن است برای کاربران گوشی‌های هوشمند مشکل‌ساز باشند. به عنوان مثال، یکی از رایج ترین نگرانی هایی که کاربران تلفن همراه دارند، تخلیه سریع باتری است. پیشنهاد می کنیم برای رفع این مشکل از روش های ارائه شده در مقاله «سریع شارژ شدن گوشی به همراه ۱۲ روش کاربردی» استفاده کنید. به دلیل ساختار و ماهیت باتری‌های لیتیوم یونی، ظرفیت و شارژ آن‌ها در طول زمان کاهش می‌یابد. متاسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود ندارد.

با این حال، یکی از مشکلات عجیبی که ممکن است در باتری گوشی‌های موبایل رخ دهد، تورم یا باد شدن باتری است! در بخش بعدی این پست، به جزئیات این مشکل خواهیم پرداخت.

بادکردن یا متورم شدن باتری گوشی چیست؟

موضوع متورم شدن یا بادکردگی  باتری موبایل    یک موضوع بسیار رایج و قابل مشاهده است. وقتی گوشی با این مشکل مواجه می شود، باتری به شکلی غیرعادی متورم و تغییر شکل می دهد، گویی هر لحظه منفجر می شود. البته بسته به سناریو، تورم باتری ممکن است در درجات مختلفی رخ دهد.

به عنوان مثال، گزارش شده است که باتری گوشی می تواند به حدی متورم شود که درب پشتی را برآمده کند و حتی قاب پشتی را از بدنه جدا کند. بزرگ شدن یا متورم شدن باتری گوشی ممکن است در شرایط خاصی خیلی مشهود نباشد. در نتیجه، تورم باتری تلفن همراه ممکن است از نظر شدت بادکردگی متفاوت باشد.

دو نوع   بادکردگی باتری گوشی وجود دارد:

گاز و جامد

هنگامی که باتری ها ساخته می‌شوند، با برچسب‌های دقیقی که به شما می گوید برای چه کاری هستند برچسب گذاری می شوند. این برچسب‌ها ممکن است حاوی دریچه های هوای کمی باشند که از خروج گازها جلوگیری می‌کند.

با گذشت زمان، باتری ها گاز تولید می‌کنند، اما برچسب روی آن‌ها از پخش شدن آن جلوگیری می‌کند. پس از آن باتری به تدریج باد می‌شود. از سوی دیگر، باتری می‌تواند واکنش شیمیایی ایجاد کند و یک ماده جامد در داخل آن تشکیل دهد. در هر دو حالت، باتری از اندازه اصلی خود منبسط می شود و به اصطلاح شکم ایجاد می کند.

علت متورم شدن باتری گوشی چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث بادکردگی یا متورم شدن باتری لیتیوم یون یک گوشی هوشمند شود. بنابراین نمی توان گفت که همیشه یک دلیل وجود دارد. تورم باتری می تواند در نتیجه مشکلاتی که در طول طراحی و ساخت باتری ایجاد می شود رخ دهد. در برخی شرایط، تمام شدن عمر باتری باعث این مشکل می‌شود.

با این حال، علت اصلی تورم باتری تلفن همراه به دلیل استفاده نامناسب و عدم توجه کاربران به مشکلات خاص است. استفاده و   خرید شارژر  موبایل  غیر اورجینال و غیراستاندارد یا شارژ بیش از حد باتری گوشی دو مشکلی هستند که در بروز مشکل تاثیرگذار خواهند بود.

متأسفانه، اکثر کاربران نگران مشکلات مهم مربوط به باتری نیستند. از نظر شدت جریان مجاز، سلول‌های لیتیوم یونی در باتری‌های تلفن به شدت محدود هستند. یعنی جریانی که از سلول های یک باتری لیتیوم یون می گذرد به شدت تنظیم می شود. هنگامی که گوشی به طور کامل شارژ می شود، لیتیوم فلزی ظاهر نمی شود. با این حال، هنگامی که باتری تلفن بیش از حد شارژ می‌شود، وضعیتی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود لیتیوم فلزی ظاهر شود. لیتیوم فلزی در این شرایط به صورت لایه‌های روی آند رسوب می‌کند و باعث می‌شود کاتد پایداری خود را از دست داده و به یک عامل اکسید کننده تبدیل شود. باتری در نتیجه این فرآیند متورم می‌شود.

همانطور که قبلا گفته شد، شرایط مختلف می‌تواند باعث متورم شدن یا بادکردن باتری تلفن همراه شود، اما شارژ یا شارژ بیش از حد باتری در 70 تا 80 درصد مواقع شایع ترین علت این مشکل است. باتری‌های لیتیوم یونی نیز با گذشت زمان این مشکل را ایجاد می‌کنند و «فاسد» می‌شوند یا بهتر است بگوییم تاریخ انقضای خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، بسیاری از باتری‌های لیتیوم یونی در تلفن‌های همراه برآمده می‌شوند.  اما اگر باتری گوشی ما متورم شد چه کنیم؟

اگر باتری تلفن همراهمان دچار بادکردگی شد برای رفع آن چه کنیم؟

قبل از هر چیز، ما به شما توصیه می‌کنیم که اقدامات احتیاطی را در این زمینه انجام دهید. هنگامی که یک باتری لیتیوم یونی تا این حد منبسط می شود، تقریباً انگار با بمب کوچکی روبرو هستید که ممکن است هر لحظه منفجر شود و آتش بگیرد. در نتیجه سعی کنید محتاط باشید. به هیچ عنوان نباید گوشی با باتری باد کرده را شارژ کنید یا در معرض گرما یا سرما قرار دهید. در صورت امکان، باتری گوشی را از این قاب خارج کرده و در جایی دور از دسترس قرار دهید یا آن را کاملاً در زیر خاک دفن کنید. 

چگونه می توان از متورم شدن یا باد کردگی باتری گوشی جلوگیری کرد؟

مهمترین عاملی که باید در نظر بگیرید این است که چگونه از باد کردن یا متورم شدن باتری گوشی جلوگیری کنید. اجتناب از اعمالی که ممکن است باعث متورم شدن باتری گوشی هوشمند شما شود همیشه کاربردی تر است، بنابراین سعی کنید از وقوع آن‌ها جلوگیری کنید. برای جلوگیری از متورم شدن باتری گوشی، موارد زیر برخی از مهم ترین نکاتی است که باید به خاطر داشته باشید:

از شارژر اصلی و اورجینال استفاده کنید

متاسفانه این روزها شارژرهای تقلبی و بی کیفیت زیادی در بازار وجود دارد که حتی ممکن است برخی از آن‌ها شباهتی به شارژرهای اورجینال و اصلی نداشته باشند. یکی از دلایل اصلی تورم یا بزرگ شدن باتری گوشی، استفاده از انواع شارژر تقلبی است. همیشه سعی کنید باتری گوشی خود را با شارژرهای اصلی، مناسب و قابل اعتماد شارژ کنید تا از گرم شدن بیش از حد باتری یا مشکلات شارژ بیش از حد جلوگیری کنید. 

گوشی را برای مدت طولانی شارژ نکنید.

گرمای بیش از حد باتری علاوه بر کاهش کیفیت و عمر باتری، باعث متورم‌شدگی و بادکردگی باتری تلفن همراه می‌شود. این دقیقاً همان چیزی است که وقتی تلفن خود را برای مدت زمان طولانی شارژ می‌کنید و باتری بیش از حد گرم می‌شود و خطر بادکردگی را افزایش می دهد، رخ می‌دهد. تکرار این مشکل و  زدن طولانی مدت گوشی بر روی شارژر، در شرایط مختلف باعث افزایش متورم شدن باتری می‌شود.

گوشی خود را خنک و خشک نگه دارید.

باتری لیتیوم یونی گوشی شما هرگز نباید با آب تماس داشته باشد. برای ارائه عملکرد بهینه، باتری تلفن باید دائماً سرد نگه داشته شود. باتری گوشی در صورت تماس با آب یا قرار گرفتن در مکان‌های نامتعارف (مثلاً در مقابل داشبورد خودرو در زیر آفتاب داغ) می‌تواند منبسط یا متورم شود. در نتیجه گوشی خود را همیشه در مکانی سرد و خشک نگه دارید.

باتری گوشی را به موقع تعویض کنید.

به دلایل نامعلومی، بسیاری از کاربران از تعویض باتری گوشی خود آگاه نیستند، با وجود اینکه باتری‌های لیتیوم یونی پس از 2 تا 3 سال بخش زیادی از ظرفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و به طور موثر جایگزین می شوند. در بسیاری از مواقع کاربر متوجه بادکردن باتری گوشی خود می‌شود، اما به دلیل جزئی بودن میزان تورم، به آن توجهی نمی کند و مانند قبل به استفاده از گوشی ادامه می دهد! تورم و باکردگی باتری گوشی ممکن است با این شرایط تشدید شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم هر چند سال یکبار باتری گوشی خود را تعویض کنید.

گوشی خود را در حالت شارژ رها نکنید.

هنگامی که باتری ها بیش از حد گرم یا شارژ نمی شوند، عملکرد بهینه ای دارند. نیازی به شارژ مداوم یا جدا کردن دستگاه خود نیست. شارژ بیش از حد باتری برای آن مضر است. زیرا گرمای اضافی تولید می کند و چرخه عمر باتری را کاهش می دهد.

باتری‌های لیتیوم یونی معمولاً نسبتاً ایمن هستند، اما می‌توانند در هر زمانی باد کرده و خراب شوند.

سوالات رایج در رابطه با باتری‌های باد کرده

.

.

.

آیا می توان باتری های باد شده را با فریز کردن آن‌ها بازسازی کرد؟

خیر، قرار دادن باتری باد شده در یخچال باعث باد شدن باتری سرد می شود. واکنش شیمیایی مخرب درون باتری از قبل شروع شده است و تغییر دما آن را متوقف نخواهد کرد. شما باید فوراً استفاده از این باتری را متوقف کنید.   ایجاد گازها و تجزیه الکترولیت ها ممکن است باعث باد شدن باتری شود و استفاده از این باتری آسیب دیده ممکن است شما و خانواده تان را به خطر بیندازد.   هر باتری موبایل  فروشگاه اینترنتی دنیا باتری    دارای گارانتی ۱۲ ماهه است و بدیهی است که باتری ها می توانند تا 6 ماه بدون ایراد کار کنند. اما، اگر خوش شانس باشید و توجه کنید، عمر باتری شما ممکن است بیش از یک سال باشد. 

از سوی دیگر، نحوه استفاده از دستگاه، تأثیر مستقیمی بر عمر باتری آن دارد. باتری ها فقط زمانی باد می‌شوند که به درستی از آن‌ها مراقبت نشود. یکی از دلایلی که باتری تلفن همراه افزایش می‌یابد این است که اغلب آن‌ها شارژ می شوند. وصل نگه داشتن گوشی باعث شارژ و داغ شدن بیش از حد آن می‌شود. امیدوارم از علم کلاس پنجم به یاد بیاورید که فلزات با گرم شدن و سرد شدن منبسط و منقبض می‌شوند. به طور مشابه، باتری‌ها دارای اجزای فلزی هستند که با گرم شدن منبسط و باد می‌شوند و قاب پشتی گوشی شما دیگر به خوبی سابق نمی‌شود.

در نهایت، قرار دادن باتری منبسط شده در فریزر نه تنها ممکن است باتری شما را ترمیم کند، بلکه به یخچال شما نیز آسیب می رساند، زیرا تترافلوئورواتان موجود در فریزر ممکن است با مواد شیمیایی فلزی موجود در باتری واکنش نشان دهد و در نتیجه کل خانه شما منفجر شود، بنابراین به جای استفاده از راه حل‌های نامتعارف، تنها باتری را تعویض کنید.

وقتی صحبت از باد کردن باتری موبایل می شود، چه باید کرد؟

شاید یک روز متوجه چیز عجیبی بر روی صفحه نمایش لمسی LCD گوشی خود شوید، یک اثر دائمی در وسط صفحه لمسی، گویی کسی انگشتی روی آن گذاشته است. ممکن است در ابتدا فکر کنید صفحه نمایش شکسته است و سعی کنید آن را تمیز کنید. اما وقتی درب پشت گوشی را باز می‌کنید، اثر فشار و تیره شدن صفحه از بین می‌رود. باتری گوشی شما ظاهرا باد شده و روی صفحه قرار گرفته است و باعث شده رنگ آن قسمت از صفحه نمایش از بین برود.

وقتی باتری متورم می‌شود، استفاده از آن خطرناک است. شما باید یک باتری جایگزین تهیه کنید و باتری متورم شده خود را با یک باتری جدید تعویض کنید. دیگر سعی نکنید باتری بیش از حد شارژ شده را شارژ کنید. به محض اینکه متوجه شدید که باتری شما باد شده است، باید از الزامات گفته شده برای مواد قابل بازیافت خطرناک پیروی کنید. در بیشتر مواقع، ویژگی‌های ایمنی باتری کار می‌کنند و باتری را از آتش گرفتن و انفجار جلوگیری می‌کند. 

چگونه می‌توان باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری باد شده را دور انداخت؟

از آنجا که خطر آتش سوزی با باتری‌های باد شده وجود دارد، باید با احتیاط برخورد کرد و به درستی دور انداخت. اول از همه، اگر متوجه شدید که باتری شما باد کرده است، سعی نکنید آن را شارژ کنید. همچنین از گوشی هایی که دارای این باتری هستند استفاده نکنید. وقتی باتری متورم می‌شود، ویژگی‌های ایمنی باتری کار نمی‌کند و شارژ کردن یا استفاده از تلفن ممکن است منجر به انفجار شود.

باتری‌هایی که باد شده‌اند زباله های خطرناکی محسوب می شوند. ابتدا باید یک باتری باد شده را قبل از دور انداختن کاملاً تخلیه کنید. اتصال باتری به لامپ و قرار دادن آن در یک سطل آب نمک دو روش رایج برای تخلیه کامل آن است.

اگر می‌خواهید باتری خود را با لامپ برق تخلیه شارژ کنید، توصیه می‌کنیم از لامپ‌های هالوژن 12 ولتی 20 واتی استفاده کنید زیرا سیم کشی آن‌ها آسان‌تر است. برای تخلیه سریع شارژ مورد نظر خود، می‌توانید از بسیاری از لامپ ها به طور همزمان استفاده کنید. وقتی دیگر نمی‌توان لامپ را با استفاده از باتری روشن کرد، باتری شما به طور کامل تخلیه می‌شود. توصیه می‌کنیم باتری خود را زمانی که کاملا تخلیه شده است به نزدیکترین مرکز دفع زباله های خطرناک ببرید.

هرگز با فشار دادن یا آسیب رساندن به باتری هنگام خارج کردن آن، مشکل را بدتر نکنید. زیرا فشار باتری ممکن است آن را سوراخ کند و مواد درون آن با هوا و رطوبت واکنش نشان دهند.
اگر گوشی با باتری قابل جابجایی دارید، مطمئن شوید که باتری باد شده را به طور ایمن جدا کرده‌اید. بلافاصله پس از خارج کردن باتری، نوار برق را بردارید و از آن برای پوشاندن اتصالات باتری در معرض استفاده استفاده کنید. 
پس از خارج کردن باتری، آن را در مکانی خشک و خنک و دور از مواد قابل احتراق نگهداری کنید و به مراکز بازیافت مجاز ارسال کنید.

علت باد کردن باتری های لیتیوم یون چیست؟

باتری های لیتیوم یونی در یک محفظه مهر و موم شده نگهداری می‌شوند. گازهای ایجاد شده در داخل آن‌ها را مجبور به انبساط می‌کند. هر چرخه شارژ منجر به اکسیداسیون تدریجی الکترولیت می‌شود که این گاز را تولید می کند.
از آنجایی که باتری‌ها در محفظه محکم قرار گرفته‌اند، گاز جایی برای فرار ندارد و به بدنه باتری فشار وارد می‌کند و باعث متورم شدن آن می‌شود.

فقط زمانی باید باتری خود را شارژ کنید که متوجه اخطار کم شدن باتری روی صفحه شوید، نه همیشه. شارژ و تخلیه مناسب باتری در دمای اتاق باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود. اگر باتری گوشی شما دچرا مشکل شده است، تنها زمان آن را مشخص خواهد کرد.
اگر باتری تلفن همراه شما متورم به نظر برسد یا اگر صفحه نمایش آن از داخل خرد شده باشد، ممکن است علت آن باد کردن باتری تلفن همراهتان باشد.

بادکردکی و متورم شدن باتری گوشی موبایل

برخی از باتری ها، به ویژه آنهایی که از مواد با کیفیت بالاتر و جدیدتر ساخته شده‌اند، عمر طولانی تری دارند و به ندرت متورم می‌شوند. با این حال، برخی از باتری‌ها نسبت به مواد کم کیفیت و قدیمی قیمت کمتری دارند و با سرعت بیشتری منبسط می شوند. بسیاری از فروشندگان اینترنتی باتری‌های قدیمی ارزان قیمت را خریداری می‌کنند و آن‌ها را تغییر نام می‌دهند تا تازه به نظر برسند، اما این فقط چند ماه دوام می آورد.

باتری‌های لیتیوم یونی در نتیجه گاز تولید شده در طول فرآیند شارژ منبسط می شوند. اگر به شارژ باتری باد شده خود ادامه دهید، گازهای اضافی در داخل آن تشکیل می شود و فشار بیش از حد در نهایت باعث منفجر شدن باتری و انتشار دودهای خطرناک در هوا می‌شود. بیشتر این گازها قابل احتراق هستند و می توانند باعث آتش سوزی شوند.

بخارات داخل باتری قابل احتراق، ناپایدار و بسیار خطرناک هستند. این گازها پتانسیل ایجاد نگرانی های عمده سلامتی و همچنین آتش گرفتن خود به خود را دارند. اکیداً توصیه می شود که این کار را با باتری باد شده انجام ندهید. در عوض، باتری جایگزین را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

ممکن است تعجب آور باشد، اما باتری‌های باد شده مشکلی بسیار شایع تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می کنند. استفاده از شارژرهایی که دارای ولتاژ و جریان ناسازگار با گوشی شما هستند، حتی بدتر است. شارژرهای تبلت و لپ‌تاپ معمولاً 20 تا 25 ولت دارند، در حالی که شارژرهای موبایل معمولاً 5 ولت هستند. اگر گوشی با شارژر 20 ولتی شارژ شود، مدارها بیش از حد شارژ و سبب بروز مشکل می‌شوند.

در نهایت، مهم‌ترین نکته این است که سعی کنید تا حد امکان از باتری تلفن همراه خود به صورت اصولی و درست استفاده کنید تا از ورم باتری جلوگیری کنید. در نهایت، اگر باتری موبایل متورم شده دیدید، در اسرع وقت آن را با یک باتری جدید و اصلی تعویض کنید.

5/5
اشتراک‌گذاری
مقالات پیشنهادی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول